Szkolenia dla nauczycieli
1. Kompetencje terapeutyczne w pracy nauczyciela
warsztaty, 5 h dydaktycznych, 6- 25 osób
2. Warsztat umiejętności społecznych i interpersonalnych dla pedagogów specjalnych
warsztaty, 5 h dydaktycznych, liczebność grupy: 6- 12 osób
3. Arteterapia w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
warsztaty, 5 h dydaktycznych, liczebność grupy: 6- 12 osób
4. Choreoterapia w edukacji
warsztaty, 5 h dydaktycznych, liczebność grupy: 6- 12 osób
5. Psychoprofilaktyka zachowań agresywnych dzieci i młodzieży
warsztaty, 5 h dydaktycznych, 6- 25 osób
6. Uczeń z opinią/orzeczeniem w szkole
warsztaty z wykładem, 5 h dydaktycznych, 6- 25 osób
7. Logopedia dla nauczycieli
warsztaty z wykładem, 10 h dydaktycznych, 6- 25 osób
8. Indywidualizacja procesu kształcenia poprzez aktywność twórczą
warsztat z wykładem, 10 h dydaktycznych, 6- 25 osób
9. Teatroterapia w edukacji
warsztaty, 5 h dydaktycznych, liczebność grupy: 6- 12 osób
10. Nauczyciel- terapeuta
warsztaty z wykładem, 5 h dydaktycznych, 6- 25 osób
Arteterapia w edukacji. kurs podstawowy
Arteterapia jest formą terapii, której podstawowym narzędziem jest sztuka. Działalność arteterapeutyczna jest dziedziną praktyki terapeutycznej z pogranicza psychologii, medycyny, pedagogiki oraz sztuki.
Amerykańskie Stowarzyszenie Arteterapeutów (AATA) charakteryzuje arteterapię jako terapeutyczne wykorzystanie sztuki w relacji, jaka zachodzi między terapeutą a klientem przez ludzi, którzy doświadczyli choroby, traumy lub zmiany w życiu, a także przez ludzi, którzy dążą do osobistego rozwoju.
• rozwój osobisty
• poznanie nowych metod pracy z uczniem
Po zakończeniu kursu uczestnicy będą:
• przygotowani do pracy indywidualnej i grupowej z klientem
• znali metody diagnozy stosowane w arteterapii
• potrafili zastosować różne metody arteterapii w pracy z uczniem
• przygotowani do wykorzystania arteterapii w rewalidacji indywidualnej, zajęciach z uczniem zdolnym, zajęciach z dzieckiem z ADHD, dziećmi z dysfunkcjami emocjonalnymi i zachowania, dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnościami
• znali zasady prowadzenia sesji arteterapeutycznej
Metody szkoleniowe:
• warsztatowe
• wykłady
• dyskusje
Czas trwania: 30 h
Miejsce szkolenia: Instytut Doskonalenia Nauczycieli „WIEDZA” w Katowicach
Arteterapia w afazji i autyzmie
Warsztat „Arteterapia w afazji i autyzmie” adresowany jest dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów, terapeutów zajęciowych, pracowników socjalnych, asystentów osób niepełnosprawnych, opiekunów, bibliotekarzy, studentów.
Celem szkolenia jest:
• podniesienie poziomu samoświadomości i poczucia własnej wartości;
• pogłębienie komunikacji niewerbalnej;
• rozwój kreatywności, aktywności własnej;
• wzrost poczucia pewności w relacjach z innymi, budowania zaufania do siebie i innych;
• integracja na poziomie ciała i umysłu;
• poprawa sprawności i koordynacji ruchowej;
• poznanie technik relaksacyjnych, kreatywnych formy spędzania czasu;
• obniżenie poziomu stresu;
• dostarczenie nowych sposobów wyrażania napięć, agresji oraz niepokoju
Możliwość stosowania techniki z:
• dziećmi;
• młodzieżą;
• seniorami;
• osobami niepełnosprawnymi;
• osobami chorymi psychicznie i psychosomatycznie;
• sobą, jako metoda rozwoju osobistego
PROGRAM SZKOLENIA: 1. Budowanie zespołu z wykorzystaniem technik kreatywnych
2. Przerwa kawowa
3. Choreoterapia i terapia przez ruch
4. Przerwa kawowa
5. Muzykoterapia i biblioterapia
6. Przerwa obiadowa
7. Sztuki wizualne
Czas trwania: 1 dzień (10 godzin dydaktycznych)
Miejsce szkolenia: Instytut Doskonalenia Nauczycieli „WIEDZA” w Katowicach
Trening umiejętności społecznych
Szkolenie skierowane jest do nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli- terapeutów szkół podstawowych, gimnazjalnych i licealnych, terapeutów zajęciowych, psychologów, pedagogów, socjoterapeutów, asystentów osób z niepełnosprawnościami, studentów kierunków pedagogicznych i psychologicznych
Cel szkolenia:
Wzbogacenie warsztatu o wiadomości i umiejętności praktyczne dotyczące prowadzenia treningu umiejętności społecznych dzieci i młodzieży
Korzyści:
• wzbogacenie warsztatu
• poznanie zasad pracy z kontraktem, modeli komunikacji z dziećmi i młodzież, oddziaływań o charakterze socjoterapeutycznym, zasad prowadzenia treningu dla różnych grup wiekowych oraz doboru grup
• poznanie metod aktywnego słuchania, wyrażania potrzeb, pracy z emocjami, współpracy w grupie, rozwiązywania konfliktów
• poznanie zasad zmiany negatywnych doświadczeń związanych z byciem w sytuacjach społecznych poprzez niwelowanie napięcia emocjonalnego
Po zakończeniu szkolenia uczestnik:
• zna proces grupowy i role grupowe
• umie zastosować adekwatne strategie komunikacyjne
• prowadzi trening dla różnych grup wiekowych
• potrafi wykorzystać nabyte umiejętności również w pracy z dziećmi i młodzieży z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej, zespołem Aspergera, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ADHD
Uczestnik otrzyma:
• zaświadczenie ukończenia kursu
• materiały szkoleniowe (drogą elektroniczną)
Krótki program:
1. Diagnoza umiejętności społecznych i ról grupowych
2. Model kształtowania umiejętności wg Arnolda Goldsteina
3. Modele i zasady komunikacji
4. Planowanie i organizowanie TUS. Zasady doboru grupy
5. Kształtowanie motywacji. Dobór systemów motywacji
6. Praca z emocjami
7. Praca z konfliktem
8. Generalizacja i transfer umiejętności
9. Prowadzenie TUS zgodnie z systemem motywacji uczestników
10. Kompetencje nauczyciela prowadzącego trening
Czas trwania: 2 dni (20 godzin dydaktycznych)
Miejsce szkolenia: Instytut Doskonalenia Nauczycieli „WIEDZA” w Katowicach
Terapia dzieci i młodzieży – kurs doskonalący
Program szkolenia obejmuje metody diagnozy i terapii zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Szczególny nacisk kładzie się na rozumienie procesu terapeutycznego, umiejętności psychoterapeutyczne, poznanie metod pracy z klientami agresywnymi, a także z zaburzeniami emocji i zachowania. W toku spotkań omówione zostaną istotne zagadnienia psychologii rozwojowej, klinicznej, psychiatrii i psychoterapii. Uczestnicy nabędą umiejętność nawiązania relacji terapeutycznej, pracy z oporem, terapii rodzin, prowadzenia interwencji kryzysowych, a także diagnozy i terapii uzależnień. Wyposażeni zostaną w umiejętności niezbędne do pracy z klientem z zaburzeniami lękowymi, odżywiania oraz depresyjnymi.
Uczestnicy poznają metody diagnozy, terapii w różnych podejściach, a także psychoedukacji i psychokorekcji.
ATUTY:
– kompleksowe szkolenie z zakresu terapii dzieci i młodzieży
– praktyczny charakter zajęć
– innowacyjne metody pracy
– nowatorskie formy terapii
PROGRAM:
1. Podstawy psychologii rozwojowej i klinicznej dzieci i młodzieży
2. Psychopatologia rodziny. Podstawy terapii rodzin
3. Socjoterapia i Arteterapia
4. Dialog terapeutyczny
5. Trening umiejętności społecznych
6. Terapia zaburzeń zachowania
7. Terapia zaburzeń emocjonalnych
8. Terapia zachowań agresywnych
9. Podstawy psychoterapii dzieci i młodzieży
10. Trening kompetencji terapeutycznych
Uczestnik otrzyma:
• zaświadczenie ukończenia kursu
• materiały szkoleniowe (drogą elektroniczną)
Czas trwania: 60 godzin (7 dni)
Miejsce szkolenia: Instytut Doskonalenia Nauczycieli „WIEDZA” w Katowicach
Rozwijanie kompetencji społeczno - emocjonalnych
Szkolenie skierowane jest do:
nauczycieli oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą
Cel szkolenia:
Poznanie zasad, metod i form pracy z uczniem w ramach zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne.
Krótki program:
1. Kwalifikacje uczniów do zajęć, kompetencje prowadzących zajęcia, budowanie programów zajęć, narzędzia „na start”
2. Biblioterapia i drama.
3. Metody twórczego rozwiązywania problemów
4. Techniki poznawcze i behawioralne
5. Narzędzia artecoachingowe
6. Budowanie programów dla dzieci i młodzieży przejawiających trudności adaptacyjne, emocjonalne, społeczne
Czas trwania: 1 dzień (10 godzin dydaktycznych
Miejsce szkolenia: Instytut Doskonalenia Nauczycieli „WIEDZA” w Katowicach
Alternatywne metody pracy z ciałem i umysłem z wykorzystaniem elementów choreoterapii
Warsztat adresowany jest dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów, terapeutów zajęciowych, pracowników socjalnych, asystentów osób niepełnosprawnych, opiekunów, bibliotekarzy, studentów
Opis szkolenia:
"Alternatywne metody pracy z ciałem i umysłem" to warsztat skierowany dla osób pragnących poszerzyć samoświadomość i samoakceptację. Praktyki z wykorzystaniem ruchu i form muzyczno- tanecznych to doskonała propozycja dla wszystkich tych, którzy szukają ciekawych form spędzenia czasu, pragną rozwinąć twórczy potencjał, wzbogacić komunikację, a także wyrazić w nowy, alternatywny sposób uczucia i myśli. Powiązanie ruchu z muzyką wpływa na równowagę wewnętrzną, jakość życia i stosunków interpersonalnych. Ponadto, kształtuje i rozwija estetykę ruchów, poprawia ogólną kondycję.
Szkolenie prowadzone jest metodą warsztatową. Stanowi źródło rozwoju osobistego, a także gotowych propozycji scenariuszowych do wykorzystania na zajęciach szkolnych i terapeutycznych. Istotnym jest, iż warsztaty te skierowane są dla osób w każdym przedziale wiekowym, bez przygotowania tanecznego, a także różnymi schorzeniami psychosomatycznymi. Są również doskonałą metodą redukcji stresu.
Korzyści wynikające z ukończenia szkolenia:
Stosowanie technik prowadzi do:
• podniesienia poziomu samoświadomości i poczucia własnej wartości;
• pogłębienia komunikacji niewerbalnej;
• rozwoju kreatywności, aktywności własnej;
• wzrostu poczucia pewności w relacjach z innymi, budowania zaufania do siebie i innych;
• integracji na poziomie ciała i umysłu;
• poprawy sprawności i koordynacji ruchowej;
• relaksu, kreatywnej formy spędzania czasu;
• obniżenia poziomu stresu;
• dostarczenia nowych sposobów wyrażania napięć, agresji oraz niepokoju
Możliwość stosowania techniki z:
• dziećmi;
• młodzieżą;
• seniorami;
• osobami niepełnosprawnymi;
• osobami chorymi psychicznie i psychosomatycznie;
• sobą, jako metoda rozwoju osobistego
Metoda szkolenia:
• ćwiczenia taneczno-ruchowe;
• praca z muzyką, głosem i dźwiękiem;
• improwizacje taneczne;
• ruch twórczy (kreatywny);
• techniki wyobrażeniowe;
• pantomima;
• techniki relaksacyjne
Czas trwania: 10 godzin lekcyjnych
Miejsce: ROM-E Metis w Katowicach
Terapia przez ruch dzieci i młodzieży
Warsztat skierowany jest dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, nauczycieli świetlic, placówek opiekuńczo-wychowawczych, ośrodków rehabilitacyjno- edukacyjno- wychowawczych.
Opis szkolenia:
Terapia przez ruch to warsztat rozwoju osobistego wykorzystujący elementy tańca, teatru i terapii oraz różne inne formy ekspresji twórczej. Warsztat bazuje na ruchu, czyli jednej z ulubionych form pracy uczniów zarówno pełnosprawnych, jak i niepełnosprawnych, a jego celem jest poznanie gotowych scenariuszy zajęć. Wypracowane warsztatowo sprawdzone i skuteczne metody oraz techniki usprawnią komunikację werbalną, niewerbalną oraz procesy poznawcze podczas zajęć z dziećmi mających formę edukacji przez zabawę.
Metoda szkolenia:
• elementy metody Dennisona,
• elementy metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne,
• ćwiczenia choreoterapeutyczne,
• ćwiczenia teatralne i teatroterapeutyczne
Miejsce: ROM-E Metis w Katowicach
Terapia zajęciowa jako metoda usprawniania rozwoju dzieci i młodzieży
Warsztat skierowany jest dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, nauczycieli świetlic, placówek opiekuńczo-wychowawczych, ośrodków rehabilitacyjno- edukacyjno- wychowawczych, nauczycieli sztuki, wykładowców, terapeutów, psychologów i bibliotekarzy.
Opis szkolenia:
Jedną z metod usprawniania rozwoju dzieci, młodzieży oraz dorosłych jest terapia zajęciowa. Wykorzystując różne metody i techniki sprawdza się w pracy z osobami pełnosprawnymi jak i z dysfunkcją intelektualną, psychiczną czy fizyczną. Polega na organizacji działań arteterapeutycznych i ergoterapeutycznych przy użyciu prostych narzędzi i materiałów. Jest procesem, na który składają się poszczególne elementy: diagnoza terapeutyczna, określenie celów terapii, dobór metod i technik, planowanie, prowadzenie zajęć, monitorowanie. Może być stosowana z powodzeniem przez nauczycieli i psychologów.
Cel warsztatu:
Celem warsztatu jest poznanie form, metod i technik terapii zajęciowej, a także ich właściwy wybór. Zajęcia ukierunkowane są na zaznajomienie uczestników z arteterapią plastyczną, muzyczną, teatralną, choreoterapią, biblioterapią, kulturoterapią, rękodziełem i ergoterapią.
Metoda szkolenia: warsztatowa połączona z wykładem
Miejsce: ROM-E Metis w Katowicach
Trening relaksacyjny. Możliwości zastosowania technik w pracy pedagogiczno-terapeutycznej
Adresaci szkolenia:
Warsztat adresowany jest dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów, terapeutów zajęciowych, pracowników socjalnych, asystentów osób niepełnosprawnych, opiekunów, bibliotekarzy, instruktorów domów kultury, studentów
Opis szkolenia:
Warsztat adresowane jest dla osób pragnących:
• poprawić jakość swojego życia
• rozwijać strategie radzenia sobie ze stresem
• wykorzystać nabyte umiejętności w życiu codziennym
• zastosować poznane techniki w pracy zawodowej
• osiągnąć w łatwy i przyjemny sposób stan odprężenie
• poprawić efektywność swojej pracy
Korzyści wynikające z ukończenia szkolenia:
Stosowanie technik prowadzi do:
• poprawy koncentracji i myślenia
• łatwiejszego zapamiętywania i uczenia się
• lepszego samopoczucia
• poprawy jakości snu
• redukcji stresu
• rozluźnienia mięśni
• doświadczenia przyjemności
Metoda szkolenia:
• relaksujące ćwiczenia oddechowe
• afirmacje
• autohipnoza i autosugestia
• relaksacja progresywna
• trening autogenny Schultza
• wizualizacje
• elementy medytacji
• pozycje relaksacyjne
• muzyka relaksacyjna
• elementy choreoterapii i teatroterapii
Miejsce: ROM-E Metis w Katowicach
Drama wzbogacona elementami tańca
Grupa zamknięta.
Trening umiejętności społecznych
Szkolenie skierowane jest do nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli- terapeutów szkół podstawowych, gimnazjalnych i licealnych, terapeutów zajęciowych, psychologów, pedagogów, socjoterapeutów, asystentów osób z niepełnosprawnościami, studentów kierunków pedagogicznych i psychologicznych
Cel szkolenia:
Wzbogacenie warsztatu o wiadomości i umiejętności praktyczne dotyczące prowadzenia treningu umiejętności społecznych dzieci i młodzieży
Korzyści:
• wzbogacenie warsztatu
• poznanie zasad pracy z kontraktem, modeli komunikacji z dziećmi i młodzież, oddziaływań o charakterze socjoterapeutycznym, zasad prowadzenia treningu dla różnych grup wiekowych oraz doboru grup
• poznanie metod aktywnego słuchania, wyrażania potrzeb, pracy z emocjami, współpracy w grupie, rozwiązywania konfliktów
• poznanie zasad zmiany negatywnych doświadczeń związanych z byciem w sytuacjach społecznych poprzez niwelowanie napięcia emocjonalnego
Po zakończeniu szkolenia uczestnik:
• zna proces grupowy i role grupowe
• umie zastosować adekwatne strategie komunikacyjne
• prowadzi trening dla różnych grup wiekowych
• potrafi wykorzystać nabyte umiejętności również w pracy z dziećmi i młodzieży z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej, zespołem Aspergera, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ADHD
Uczestnik otrzyma:
• zaświadczenie
• materiały szkoleniowe
Krótki program:
1. Narzędzia socjoterapeutyczne. Elementy diagnozy umiejętności społecznych i ról grupowych
2. Zasady komunikacji. Kontrakt
3. Modele komunikacji
4. Umiejętności społeczne. Trening
5. Praca z emocjami
6. Praca z konfliktem
7. Kompetencje nauczyciela prowadzącego trening umiejętności społecznych
Czas trwania: 2 dni (20 godzin dydaktycznych)
Miejsce: IDN Katowice
Wspieranie rozwoju dziecka z autyzmem. Szkolenie dla logopedów i pedagogów.
Spotkanie 1.
Umiejętności komunikacyjne i terapeutyczne
Nawiązanie relacji terapeutycznej w diadzie rodzic/opiekun- terapeuta. Modele i strategie komunikacyjne. Bariery komunikacyjne.
Podczas pierwszej sesji szkoleniowej uczestnicy zajęć nabędą wiedzę w zakresie relacji terapeutycznej.
Czym jest relacja terapeutyczna?
W literaturze przedmiotu, najczęściej definiowana jako związek między terapeutą a klientem ukierunkowany na realizację wspólnych celów terapii. Ma wartość leczniczą, a także warunkuje proces terapii. Stanowi swoisty grunt dla dalszych oddziaływań. Dla logopedów i pedagogów ma fundamentalne znaczenie w realizacji zamierzonych celów terapii.
Czas trwania: 5h
Spotkanie 2.
Wywiad, obserwacja, diagnoza dziecka. Objawy niepokojące, bioautyzm
Metody prowadzenia wywiadu, sposoby zbierania informacji. Obserwacja dziecka. Diagnoza kliniczna.
Druga sesja szkoleniowa zorientowana jest na poznanie metod prowadzenia wywiadu w oparciu o gotowe schematy postępowania. Uczestnicy zajęć poznają kwestionariusze w oparciu o kryteria diagnostyczne autyzmu, a także zaburzeń integracji sensorycznej. Praca warsztatowa opierać się będzie na rozwoju sensomotorycznym dziecka do 3 r.ż, a także wskazówkach diagnostycznych zgodnie z ICD- 10 i DSM- IV. Uczestnicy poznają również wskazówki praktyczne dotyczące biomedycznych oddziaływań wobec osób ze spektrum autyzmu.
Czas trwania: 5h
Spotkanie 3.
Diagnoza funkcjonalna. Profil psychoedukacyjny PEP-R.
Przeprowadzenie diagnozy, interpretacja wyników.
Podczas trzeciej sesji uczestnicy zostaną zapoznani z diagnozą funkcjonalną w oparciu o profil psychoedukacyjny. Omówione zostaną skale rozwoju i skale zachowań, arkusze do badań i skale wyników.
Czas trwania: 5h